Smart phone
2020/21
Napojení v dnešních vztazích nabírá nového významu. Vstupuje do nich další činitel, s kterým
bojujeme o pozornost partnera, přátel, rodiny – mobilní telefon a další moderní technologie,
které se staly nedílnou součástí našich životů. Napojujeme se do sítí, dostávají se nám do
oběhu, udržují nás ve střehu, fungujeme s nimi, pomalu se pomalu se s nimi začínáme spojovat.
Série Digitální Z OBRAZ přibližuje mobilní telefon jako artefakt, skrytého pozorovatele, formu
komunikace a ukazuje, jak se stal naším nezbytným doplňkem pro život.
Ve světle displejů postupně mizí obličeje jedinců a nahrazují je displeje. Každý si budujeme
svůj digitální svět. Snahou děl je i přesah malby a její propojení s novými technologiemi. V
rámci této série se tak obrazy stávají i světelnými objekty, které kopírují zvětšené tvary mobilních
telefonů.
Poslední rok ukázal, jakou jsou pro nás digitální technologie výhodou. Nemusíme ztratit kontakt
s ostatními, ačkoli nemůžeme z domova nebo své země. Tyto technologie nám umožňují
pracovat z domova a bezpečně se schovávat před virem, ačkoli na nás trochu jiný může čekat
právě v počítači či telefonu.
Stále vnímám telefon jako jakousi hrozbu pro sociální život, ale nelze ho vidět jen ve špatném
světle, přináší mnoho výhod, jen s ním musíme zacházet opatrně, aby nezačal být předmětem,
co nás ovládá.
Obrazy jsou malované technikou olejomalby na částečné našepsovaném plátnu. Světelnéefekty jsou docílené instalací led pásků ze zadní strany obrazů. Světlo se zapíná manuálně pomocí připojení k USB hubům nebo mají vlastní manuální spínač.
Obraz Čtení mezi řádky popisuje nepřetržitý tok informací, které se k nám neustále dostávají,
je už téměř nemožné se v nich zorientovat. Dílo Frame me pracuje s kamerou, která se neustále
snaží zaměřit náš obličej, ať už při otevření telefonu či fotografování. Třetí obraz Point
me zachycuje rozpoznání obličeje pomocí dvanácti základních antropologických bodů – vnější
a vnitřní koutky očí, vnější koutky rtů, kořen nosu, začátek čela od nosu, body u chrupavky
ucha a začátky ucha v dolní části.
Na největších plátnech můžeme vidět člověka během používání telefonu. Obraz I see popisuje
trend více se dívat přes čočku vlastního telefonu než vlastníma očima. Pro tyto jedince se
stalo důležitější sdílení momentů ze života na sociálních sítích, než je prožívat. Face time ukazuje
fenomén selfie fotek nebo volání se sdíleným obrazem z kamery. Poslední obraz Connection
ukazuje spojení, ale možná i hranici odpojení dvou lidí, kteří se navzájem nevnímají, protože
každý je připojen ve svém virtuálním světě, kde navazuje spojení.
Díla Touch call, popisují situaci, kterou většina z nás prožívá každý den. Trávíme mnoho hodin
u konferenčních hovorů ať už pracovních nebo osobních. I dotek tak dostává digitální podobu,
protože se nelze na dálku obejmout ani si podat ruku. A tak pohled je pokaždé z druhé strany
callu a vede k jakémusi uvědomění, že displej je stále jen displejem a když ztratí druhá strana
signál, komunikujeme jen z černým displejem/ vzduchoprázdnem.
Nejmenší obrazy zachycují detaily telefonu, které nás neustále sledují — čočka od fotoaparátu
nebo poslouchají — mikrofon či našeptávají — reproduktor.
S detaily telefonů pracuje i trojice obrazů Pass word. Jednotlivá díla znázorňují možnosti odemčení
našich digitálních světů pomocí hesla, doteku či gesta.